Business Plus
No Result
View All Result
środa, 29 marca, 2023
  • Aktualności
  • Bankowość
  • Finanse
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • Praca
Business Plus
  • Aktualności
  • Bankowość
  • Finanse
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • Praca
No Result
View All Result
Business Plus
No Result
View All Result
Home Technologie

Czym jest otoczenie marketingowe i czy warto się do niego dostosować?

17 grudnia 2021
0
marketing

Marketing, jako dziedzina z definicji nastawiona na oddziaływanie na otoczenie, nie funkcjonuje w społecznej próżni. Co oznacza to stwierdzenie? Wiąże się to z niczym innym jak tylko tym, że działania marketingowe są bezpośrednio związane z otoczeniem zewnętrznym firmy. By być dobrym marketingowcem, trzeba nieustannie obserwować otoczenie – chociażby poprzez analizę trendów na rynkach światowych i lokalnych.

Pośrednicy Marketingowi Performance Marketing

W tym kontekście ważne jest zarówno bliskie, jak i dalekie otoczenie firmy. Do bliskiego otoczenia firmy zalicza się kilka grup. Pierwszą z nich są pracownicy firmy – marketing powinien być dostosowany do ich kwalifikacji i umiejętności. To jednak nie wszystko. Powinien być też zgodny z kulturą firmy – podzielanym przez jej personel systemem wartości. Pracownicy, podpisując się pod strategią marketingową firmy, nie powinni czuć, że działają wbrew sobie. Kwestia ta otwiera bardzo szeroki problem, jakim jest etyka w marketingu.

Nie mniej ważną rolę pełnią tu pośrednicy marketingowi, czyli osoby odpowiedzialne za kontakt firmy z jej otoczeniem zewnętrznym, ale też dostawcy, klienci i, co w realiach gospodarki rynkowej szczególnie ważne, konkurenci firmy. Konkurencja jest o tyle istotna, że zadaniem strategii marketingowej jest właśnie wyróżnienie się na tle innych kampanii. Firma definiuje siebie poprzez rozpatrywanie się w perspektywie innych podmiotów rynku.

Równie istotne jest otoczenie w skali makro – wykraczające poza wewnętrzną specyfikę i uwarunkowania danej firmy. Do otoczenia marketingowego w takim rozumieniu należą takie czynniki jak ekonomia, demografia, technika, polityka czy kultura. Wszystkie te aspekty naszego życia warunkują powodzenie i warunki prowadzenia kampanii marketingowych. To gospodarka rynkowa stwarza przestrzeń do konkurencji między firmami, a warunki na rynku globalnym decydują o technikach marketingowych na nawet najbardziej lokalnym poziomie. Struktura demograficzna społeczeństwa decyduje o tym, jaka grupa wiekowa staje się targetem. Marketing od lat korzysta z technik perswazyjnych, których nie powstydziłby się niejeden polityk. Odwołania do wartości kulturowych z kolei w ogromnym stopniu wpływają na wizerunek marki. Nie bez przyczyny odwołania do popkultury stały się w ostatnich latach podstawowym elementem brandingu.

Rzeczą niespotykaną wcześniej w historii jest fakt, że dziś także przyroda ma wpływ na marketing. Kwestie środowiskowe stały się ważnym elementem kampanii marketingowych, ponieważ społeczeństwo oczekuje od firm pewnego stopnia świadomości środowiskowej. Naturalnym skutkiem tych tendencji jest rozwój dyscypliny jaką jest zielony marketing, uwzględniający w swoim przekazie kwestie ekologiczne. Green marketing, greenwashing, fair trade, eco marketing, społeczna odpowiedzialność, uczciwa produkcja – to pojęcia, które powstały w wyniku adaptacji firm do społecznego otoczenia.

Jeśli firma chce się utrzymać na rynku, jej reakcja na otoczenie marketingowe powinna być nie tylko przemyślana, ale też zdecydowana. Dostosowanie się do elementów otoczenia jest kluczowe, jeśli przedsiębiorstwo wraz ze swoją ofertą ma aspirację do tego, by realnie zaistnieć na konkurencyjnym rynku. Dlatego dziś do marketingu nie wystarczy jedynie kreatywność, trzeba być także wyczulonym badaczem społecznym.

Sprawdź ofertę na pozycjonowanie i reklamę w Google na Performance Marketing Kraków

Share62Tweet39Share15

Notowania

Kategorie

  • Aktualności
  • Bankowość
  • Finanse
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Praca
  • Technologie
No Result
View All Result
  • Home 5

© 2019 BusinessPLUS.pl