By podjęte działania marketingowe przyniosły efekty szczególnie w mniejszych firmach potrzeba wiele wysiłku, by tego dokonać. Jak można się spodziewać, prowadząc mały biznes ma się mniejsze możliwości promocyjne. Nie oznacza to jednak, że całkowicie należy z nich rezygnować. Trzeba po prostu wybrać określone metody promowania takie jak e-marketing czy mniej oczywista pojazdy samochodowe, a nawet ramki do tablic rejestracyjnych z własnym nadrukiem. Po wybraniu odpowiednich sposobów należy działać elastyczniej i bardziej całościowo.
Na początek – analiza rynku lokalnego
Trzeba zdać sobie sprawę z tego, że każdy rynek lokalny jest inny. Należy dokładnie poznać czym się charakteryzuje, jakie różnice w nim występują, a następnie konieczne jest precyzyjne określenie grupy docelowej. To właściwie od wiedzy na jego temat zależy efektywność podejmowanych działań promocyjnych. Dobra świadomość rynkowa pozwoli na precyzyjne określenie strategii biznesowej i marketingowej. Świadomość cech rynkowych wpływa na proces budowania silnej marki. W biznesie lokalnym to, czym można się wyróżnić wśród innych to elastyczność, pozwala ona także na odniesienie sukcesu na lokalnym rynku. W planowaniu działań marketingowych nie można odejść od diagnozy potrzeb lokalnego rynku i dostosowania swych usług pod niego.
Każdy powinien mieć świadomość, że podejmowanie działań promocyjnych jest kosztowne. Trzeba zadbać o to, by budżet przeznaczony na reklamę odzwierciedlił się w rezultatach biznesowych. Bywa, że trzeba się uzbroić w cierpliwość na jakiś czas, by je odczuć. Właśnie całościowe podejście do reklamy, które oparte jest na wykorzystaniu różnorodnych metod, narzędzi i kanałów komunikacji pozwala określić co jest najbardziej zyskowne. Warto więc poznać kilka metod, które można wykorzystać w działaniach marketingowych prowadzonych w ramach prowadzonej lokalnej działalności.
E-marketing – czyli wykorzystanie internetowych metod promocji
E-marketing jest jedną z gałęzi marketingu, obecnie najlepiej rozwiniętego. Mowa tutaj o takich metodach jak promowanie własnej firmy za pomocą mediów społecznościowych, prowadzenie własnej strony internetowej, udostępnianie darmowych materiałów i e-booków, mapy oraz wizytówki Google, pozycjonowanie lokalne, współpraca z lokalnymi mediami, lokalna reklama AdWords orz internetowy marketing szeptany.
Metody tradycyjne w biznesie lokalnym – pojazdy służbowe, ramki do tablic rejestracyjnych z własnym nadrukiem i inne
Do tradycyjnych form reklamy, w które warto zainwestować, działający na rynku lokalnym to ulotki, inwestycja w banery/szyldy/witrynę sklepu czy punktu usługowego, oznakowanie pojazdów służbowych,ramki do tablic rejestracyjnych z własnym nadrukiem od Ramki.com.pl, reklama outdoor, współpraca z lokalnymi partnerami, wyjście na ulice (lokalne wydarzenia kulturalne), objęcie patronatem lokalnej imprezy, dbałość o bezpośredni kontakt z klientem, programy lojalnościowe, reklama w lokalnej prasie lub w regionalnym radiu radiu czy gratisy i gadżety reklamowe.