Samo posiadanie logo nie jest wystarczające – aby właściwie wykorzystać wszystkie jego zalety, potrzebne są także szczegółowe instrukcje jego użytkowania i stosowania w toku profesjonalnej działalności firmy. Zbiór wszystkich istotnych reguł oraz zasad korzystania z logo zawiera księga znaku, czyli specjalny dokument niezbędny do prawidłowego korzystania z firmowego znaku graficznego. Czym jest księga znaku, jakie elementy powinny się w niej znaleźć i dlaczego warto ją posiadać?
Księga znaku – instrukcja obsługi logo niezbędna do jego prawidłowego użytkowania
Księga znaku jest specjalnym dokumentem, który powinien powstać tuż po zaprojektowaniu oraz zaakceptowaniu przez klienta logo jego firmy. Jest to swoista instrukcja obsługi firmowego znaku graficznego, która powstaje w celu ułatwienia pracy wszystkich podmiotów, którzy będą w przyszłości wykorzystywali i reprodukowali logo. Należą do nich m. in. specjaliści od marketingu, projektanci materiałów reklamowych, producenci firmowych gadżetów oraz wiele innych osób pracujących z firmowym logo.
Księga znaku może występować w dwóch wariantach – podstawowym i rozszerzonym. Wybór konkretnego z nich zależy od potrzeb firmy, specyfiki jej działalności oraz stopnia skomplikowania samego logotypu. Na wersję podstawową zwykle decydują się mniejsze firmy, które będą wykorzystywały logo do podstawowych kwestii. Wariant rozszerzony jest natomiast polecany dużym firmom o rozbudowanej strukturze organizacyjnej, które potrzebują bardziej precyzyjnych i rozbudowanych instrukcji właściwego korzystania ze znaku graficznego.
Księga znaku i jej rola w działalności firmy, czyli dlaczego warto ją posiadać?
Każda księga znaku dzieli się na kilka sekcji, a w jej treści poruszane są takie kwestie, jak m. in. geneza powstania logo, jego wariant podstawowy i wersje alternatywne, konstrukcja logo i pole ochronne, kolorystyka znaku firmowego, typografia, czyli rodzaj stosowanych czcionek, rozmiary logo oraz wersje kolorystyczne tła. W dokładny sposób opisują one zasady reprodukowania logo oraz przekrój jego możliwych modyfikacji. Sekcja niedopuszczalne zastosowania i modyfikacje mówi natomiast o możliwych błędach oraz nieprawidłowych zastosowaniach znaku firmowego, co pozwala ich uniknąć w toku pracy z firmowym znakiem graficznym.
Księga znaku jest doskonałym narzędziem, które znacząco ułatwia firmie pracę z logo oraz pozytywnie wpływa na jej wizerunek sprzyjając zachowaniu jego spójności. Jej posiadanie to także spora oszczędność czasu i pieniędzy, gdyż zawarte w dokumencie zasady pracy ze znakiem firmowym nie tylko ułatwiają pracę specjalistom, ale także pomagają w uniknięciu często bardzo kosztownych błędów i pomyłek związanych z nieprawidłową reprodukcją logo.
Dzięki księdze znaku firmy zyskują pewność, że ich znak firmowy będzie dobrze prezentował się w druku, będzie czytelny oraz prawidłowo wyeksponowany na wybranym materiale promocyjnym. Prawidłowo wykonana księga znaku znacząco ułatwia także tworzenie kolejnych elementów tożsamości wizualnej firmy pozytywnie wpływając na całokształt jej wizerunku.