Za sprawą Polskiego Ładu w polskich przepisach podatkowych doszło do prawdziwej rewolucji. Niektóre z obowiązujących ulg zostały zmodyfikowane i jednocześnie zostały wprowadzone nowe. Jedną z nich jest ulga na sponsoring – CSR. Ma być to forma zachęty dla przedsiębiorców do angażowania się w życie społeczne. Kto i kiedy może z niej skorzystać? Podpowiadamy.
Ulga sponsoringowa – co oznacza skrót CSR?
CSR to skrót od anglojęzycznego Corporate Social Responsibility, co w tłumaczeniu na język polski oznacza społeczną odpowiedzialność biznesu. W praktyce oznacza to, że każdy przedsiębiorca aktywnie angażujący się w finansowanie określonej działalności związanej z kulturą, sztuką, nauką, szkolnictwem wyższym. Ulga zakłada również możliwość odliczenia od podatku sponsoringu na rzecz sportu, o czym można przeczytać m.in. na https://pragmago.pl/porada/ulga-csr-sponsoring-dzialalnosci-spolecznej/.
Ulga CSR – dla kogo?
Kto może skorzystać z ulgi dla sponsoringu? Uprawniony jest do tego każdy przedsiębiorca, który odprowadza podatek dla osób fizycznych (PIT) zarówno na zasadach ogólnej skali podatkowej, jak i podatku liniowego.
Ulga CSR obejmuje również podatników rozliczających się z fiskusem jako osoby prawne (CIT), które uzyskują przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych.
Ulga dla sponsoringu CSR – na czym polega?
Ulga przewiduje pakiet korzyści dla przedsiębiorców wspierających finansowo działalność sportową, kulturalną oraz szkolnictwo wyższe i naukę. W jej ramach można odliczyć od podstawy obliczenia podatku (podstawy opodatkowania) 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych z tego tytułu.
Warto zaznaczyć, że podatnik może uwzględnić łącznie 150% poniesionych kosztów. Składa się na to zarówno 100% wydatków traktowanych jako koszt uzyskania przychodów, a także wspomniane 50% odliczenia w ramach ulgi. Należy także pamiętać, że darowizny nie można traktować jako formy sponsoringu, ponieważ nie służy ona zwiększeniu przychodów firmy.
Ulga CSR a cele – jakie się do niej kwalifikują?
Obowiązujące przepisy podatkowe jasno określają cele, na jakie można przeznaczyć środki finansowe w ramach działalności sponsoringowej CSR. W praktyce można wyróżnić trzy kategorie:
-
działalność sportową,
-
działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę,
-
działalność kulturalną.
W ramach ulgi można m.in. dokonać zakupu sprzętu sportowego, opłacić stypendia naukowe, wspierać instytucje kulturalne, zorganizować wydarzenia sportowe lub kulturalne, opłacić wynajem obiektów publicznych, takich jak hale widowiskowo-sportowe, etc.